XDefiant Review – Overwatch ontmoet Call of Duty in Ubisoft Theme Park | Spellen

IHet is niet moeilijk om XDefiant, de nieuwe gratis te spelen arena-gebaseerde shooter van Ubisoft, samen te vatten. Het is Overwatch gekruist met Call of Duty. Of misschien is Apex Legends gekruist met Counter-Strike. Welke vergelijking je ook kiest, het is zeker waar Het is niet is een zeer origineel videospel. Maar het is geen probleem als het werkt. En eigenlijk is dat ook zo.

XDefiant plaatst teams van zes spelers tegen elkaar in een verscheidenheid aan uiterst bekende speltypen, zoals Occupy, waarbij spelers een reeks eenzame controlepunten proberen te veroveren, en Domination, waarbij ze proberen drie controlepunten tegelijk te veroveren. Net als in Activisions langlopende hit Overwatch zijn de beelden helder en zonnig, bijna tekenfilmachtig, en zijn de locaties compact, als discrete gebieden in een soort moordthemapark. Wanneer je de Escort-modus speelt, waarbij één team een ​​robotvoertuig over de kaart moet duwen, lijkt deze zo op de Escort-modus in Overwatch dat je tijdens het spelen voortdurend een déja vu krijgt. Bovendien zijn de verschillende selecteerbare karakterklassen (of facties zoals ze hier worden genoemd) zo verschillend en specifiek aangedreven, dat ze veel meer op de individuele helden van Overwatch lijken dan op de verwisselbare spec-ops-harde noten van de nieuwste Call of Duty titels.

Een geweldig themapark… XDefiant. Foto: Ubisoft

Door het gebruik van zeer herkenbare moderne aanvalsgeweren, machinegeweren en jachtgeweren ligt het vuurgevecht in XDefiant echter veel dichter bij Call of Duty. In feite zullen CoD-veteranen veel van de namen – M16, AK-47, P-90 – herkennen als een gruwelijk appèl van merken van binnenlandse moord. Het XP-systeem heeft ook duidelijk een Call of Duty-smaak, waardoor spelers nieuwe wapenonderdelen, raketten en andere items kunnen ontgrendelen door vijanden te doden, gamedoelstellingen te voltooien en verschillende dagelijkse en wekelijkse uitdagingen te voltooien.

Het gevoel van de game weerkaatst tussen al zijn belangrijkste rivalen in het genre. De combinatie van de kaartelementen met drie rijstroken en de cirkelvormige kaart zorgt ervoor dat vijanden altijd vanuit meerdere richtingen op je afkomen, waardoor dramatische confrontaties ontstaan. De actie is supersnel, agressief en vaak flitsend, dankzij een vaardigheidssysteem in Overwatch-stijl dat elke factie een reeks speciale aanvallende, passieve en ultra-vaardigheden geeft. Waar je ook rent, napalmdrones vliegen, elektromagnetische barrières worden geplaatst en verdovingsbots springen in de gezichten van mensen. Maar de wapens hebben een authentiek gewicht en realisme, wat het schieten spannend, spannend en uitdagend maakt: de wapens zijn behoorlijk onnauwkeurig totdat je accessoires zoals optica en achtergrepen begint te ontgrendelen.

Waar het enigszins naar beneden valt, is de doortocht door de omgeving. Apex Legends-ontwikkelaar Respawn heeft de regel dat elke muur of object dat er schaalbaar uitziet dat absoluut zou moeten zijn, terwijl in XDefiant de enige verticale oppervlakken die je kunt beklimmen gemarkeerd zijn met geel of afdekkingen, zodat je niet dat vreugdevolle gevoel van vloeibaarheid en atletisch vermogen krijgt. Bovendien wil de game duidelijk dat je als team speelt, de beste facties kiest en vervolgens samen aan doelstellingen werkt; maar tenzij je met mensen speelt die je kent, eindigen de meeste sessies met het feit dat iedereen zich opsplitst in zijn favoriete wapentype en stilletjes werkt als eenzame wolven – net als elke openbare CoD-server op vrijdagavond.

Wat XDefiant onderscheidt, is het feit dat de kaarten en selecteerbare personagefracties uit Ubisoft-games worden gehaald – zodat je kunt vechten als de Scavengers van The Division, die gespecialiseerd zijn in vuurwapens, of als de Libertad-vrijheidsstrijders uit Far Cry 6, die uitstekend zijn in genezing. . Ook de omgeving is grotendeels geïnspireerd door bekende franchises. De Dumbo of Division is een besneeuwd blok van Manhattan, met open straten vol verlaten winkels; Echelon HQ van Splinter Cell is een strak hi-tech kantoor, bekleed met tussenverdiepingen, achtergangen en luchtkanalen waar je doorheen kunt glippen. Het is een grote viering van de geschiedenis van het bedrijf, zoals Ubisofts versie van Mario Party, waarin Bowser en Prinses Daisy elkaar proberen te vermoorden met lichte machinegeweren.

Voor een gratis te spelen game, ondersteund door een Battle Pass en een winkel die alleen cosmetische goederen en XP-boosts verkoopt, is XDefiant een buitengewoon indrukwekkende release, met veel belofte voor de toekomst. Het doet helemaal niets nieuws (een of twee vaag innovatieve spelmodi zouden op zijn minst leuk zijn), maar het slaagt erin een duidelijk Ubisoft-gevoel te geven aan een drukke markt voor teamschieters: strak, instinctief en branie, met een vergelijkbare offensief bereik tot Rainbow Six, heb het zojuist vijf keer op hogere snelheid gespeeld.

Degenen die Overwatch 2, Call of Duty of Counter-Strike beu zijn, die een frisse kijk op het format willen en een voorliefde hebben voor Ubi-franchises, zullen vele gelukkige uren tegemoet gaan vol schieten, verstoppen en knarsen voor XP.

XDefiant is nu gratis beschikbaar op pc, PS5 en Xbox