Sea of ​​Thieves op PlayStation 5 review – je lacht, je vaart, je drinkt grog tot je ziek bent | Spellen

WToen Sea of ​​Thieves oorspronkelijk in 2018 op Xbox werd gelanceerd, beloofde het een reis vol gedeeld avontuur, maar het werd gelanceerd met weinig benodigdheden. Terwijl vroege zeilers een enorme multiplayer-oceaan vonden om te verkennen, was het moeilijk om een ​​betrouwbare bemanning samen te stellen, en als je dat wel deed, waren de missies beperkt in omvang en boden de eilanden weinig plezier. Je kwam, je hebt opgegraven wat een van de in-game speurders je had opgedragen, en je keerde terug naar de buitenpost om je schat te verzilveren, terwijl je onderweg misschien af ​​en toe met een ander team spelers vocht.

In de afgelopen vijf jaar heeft ontwikkelaar Rare echter laag na laag extra inhoud toegevoegd, van huisdieren tot vuurwerk tot speurtochten met een langer thema, genaamd Tall Tales, die eigenlijk games op zichzelf zijn en banden bevatten met zowel The Secret of Monkey Island als Piraten uit het Caribisch gebied. Nu kun je waar je ook gaat verschillende speurtochten en avonturen ontdekken, in scheepswrakken, grotten en andere pittoreske omgevingen. Zo is het mogelijk om rond te varen in je boot, interessante dingen te spotten en te verdwalen in zijmissies, zoals een versie van Pirate Legend. Zelda: Tranen van het rijk.

Zee van dieven Foto: Microsoft

Het is in deze rijke build dat Sea of ​​Thieves de PlayStation 5 dropt – de nieuwste in een reeks first-party Microsoft-titels die naar de machine van Sony komt. En wat nieuwkomers zullen vinden is een absoluut perfecte vertaling van de huidige Xbox-versie, die de visuele pracht van manieren behoudt, met zijn verbluffend authentieke waterfysica, oogverblindende zonsondergangen en verleidelijke tropische eilanden. Ervaren gamers kunnen snel en naadloos verbinding maken met hun Xbox-accounts, terwijl cross-play tussen consoles en pc eveneens pijnloos is. Aan het begin van het spel heb je een boot (sloep, brigantijn of galjoen) gekozen, vrienden uit een lijst uitgenodigd of een open bemanning gekozen om met vreemden te spelen (Rare heeft zijn eigen prikborden om spelers te helpen elkaar te ontmoeten en te organiseren een reis samen), en daar ga je.

Natuurlijk verzamel je nog steeds buit en verdien je reputatie bij de verschillende gilden van het spel terwijl je plundert van andere spelers, maar er is zoveel extra detail en vreugde in de wereld. Mijn zonen en ik brachten een beschamende hoeveelheid tijd door met rondrennen in de Daggertooth-buitenpost en emmers met zieken naar elkaar gooien. We hebben talloze screenshots gemaakt in de fotomodus, vooral toen ik met onze kombuis tegen de pier botste, en ze stonden erop foto’s van hun personages te hebben waarop de schade te zien was. Dit is een spel waarin domheid zijn eigen valuta is, zijn eigen beloning.

Als je geen sociale piraat wilt zijn, kun je alleen op een sloep spelen, je kunt zelfs deelnemen aan een veiligere watermodus die zich afspeelt op een privéserver zonder dat andere spelers rondvaren om je buit te stelen. En als PlayStation 5-nieuwkomers een beetje overweldigd zijn door de enorme hoeveelheid dingen die worden aangeboden als ze aan de slag gaan, heeft Rare een intuïtieve manier geboden om te werken met een eerste reisgids die de basis introduceert. In feite zijn de gebruikersinterface en de berichten op het scherm gedurende het spel verbeterd, vooral de missieselectieschermen die nu meer informatie bieden, waaronder hoe lang de missie waarschijnlijk zal duren – handig als je maar een beperkte tijd hebt om met vrienden te spelen. Binnenkort zullen PS5-piraten hun Xbox-bezitters verenigen in hersenloze escapades.

En hoewel Sea of ​​Thieves niet de systemische complexiteit heeft van een traditioneel rollenspel of multiplayer-avontuur (je kunt bijvoorbeeld je wapens of je boot niet upgraden – iedereen krijgt dezelfde uitrusting), biedt het wel wat is een heel ander soort rollenspelervaring, die het midden houdt tussen acteren en kinderfictie. Jullie zijn piraten op een oceaangolf, vechten tegen zeemonsters en graven naar schatten, maar jullie vinden het ook leuk om samen muziekinstrumenten te bespelen of elkaar neer te schieten met een kanon. Of je nu op PS5, Xbox of pc speelt, Sea of ​​Thieves 2024 levert zijn eigen soort fantasierijke fantasie, bevrijd van de tirannie van de vaardighedenboom en het levelingsysteem. Je zult lachen, je zult zeilen, je zult grog drinken tot je ziek wordt. Wat een prachtige, unieke sandbox-ervaring. Wat een echte, echte schat.

sla de nieuwsbriefpromotie over

Sea of ​​Thieves is nu beschikbaar op pc, PS5 en Xbox; vanaf £ 40