Lege recensie – auteur gegijzeld door AI terwijl thriller uit de nabije toekomst zich in Misery |-territorium begeeft Films

IIn wat de duidelijk afgebakende sfeer heeft van een ander geïsoleerd project, ziet Natalie Kennedy’s sci-fi psychologische thriller Clare Rivers (Rachel Shelley), een auteur met writer’s block, zich aanmelden voor een luxe schrijfretraite die volledig door AI wordt gerund. Ze is hermetisch opgesloten in haar eenheid door een systeemcorruptief virus en kan pas weg als ze het boek heeft gemaakt, waardoor Blank kan spelen als Misery en Ex Machina gecombineerd.

Het beroep speelt zich af in een nabije toekomst waarin het schrijven draait om holografische tekstverwerkers en geniale AI-assistenten in plaats van gescheurde notitieboekjes en half opgegeten Twixes. Of misschien ook niet: Clare’s kater wordt verergerd doordat ze alleen wordt opgesloten met een defecte, aan geheugenverlies lijdende androïde genaamd Rita (Heida Reed) als gezelschap. Elke dag resetten en weigeren de voordeur te openen totdat Clare de goederen aflevert, geconfronteerd met de ergernis van de schrijver, kan Rita alleen maar passief-agressief haar schouders ophalen: ‘Je ziet er boos uit. Misschien moet je gaan liggen.’

Met een techneut voelt Blank zich al gedateerd omdat het niets doet aan de recente angst dat AI de menselijke creativiteit zal vervangen. In plaats daarvan worden er parallellen getrokken tussen Clare’s gevangenschap en herinneringen aan haar kindertijd, waar haar beledigende, blinde moeder Helen (Rebecca Clare-Evans) haar thuis gegijzeld houdt en haar dwingt haar schrijven te herschrijven. De vergelijking met gevangen schrijvers is echter niet geheel provocerend, aangezien Claires literaire capaciteiten in dit achtergrondverhaal niet ter discussie staan. Maar al te vaak, in plaats van zich te verdiepen in diepere kringen van schrijven en creativiteit, vervalt Blank in potplots terwijl Clare probeert te ontsnappen uit het complex.

Maar vanaf het moment dat de gevreesde vraag rijst wat het ‘echte’ einde is, begint Kennedy’s film eindelijk samenhang te krijgen. Shelley – vooral bekend van tv’s The L Word, maar weinig te zien op bioscoopschermen sinds Lagaan uit 2001 – smelt boos en handelt in effectief contrast met de duivels gecontroleerde Reed. Met enkele flitsen van geïnspireerde richting, zoals een schot door een typemachine, is deze hybride van kieskeurig huis dichtbij thriller en traumadrama hebben op zijn minst menselijke energie en bereik.

Blank wordt op 8 januari uitgebracht op digitale platforms.