Her Name Was Moviola Review – Een ode aan de nerd-montagemachine voor analoge fans | Films

Howard Berry is een Britse filmhistoricus en studiokroniekschrijver van Elstree; regisseerde nu deze unieke documentaire, geschreven en ontworpen door de legendarische film- en geluidsredacteur Walter Murch, die onder meer Apocalypse Now, The Godfather en The English Patient monteerde. Samen hebben Murch en Berry iets opgeleverd dat alleen kan worden omschreven als compleet geekgasme voor kenners van filmproductie in het pre-digitale tijdperk.

Hun thema is de Moviola, een analoge montagemachine ter grootte van een koelkast met twee pedalen: één om de film vooruit te spoelen, één om de film terug te spoelen, een klein scherm en luidsprekers voor geluid. Hoe omslachtig het ook mag lijken voor mensen die gewend zijn TikTok-video’s op hun telefoons te bewerken, de Moviola was een technisch wonder van efficiëntie en draagbaarheid. Het werd hartstochtelijk geliefd en bewonderd door filmmakers en werd gedurende het grootste deel van het bestaan ​​van de cinema in vrijwel dezelfde vorm gebruikt, vanaf de uitvinding in 1922 tot de 21e eeuw – en bleef koppig rondhangen, zelfs nadat digitale montage de norm werd, alsof de Ford Model T bleef op de weg totdat de Toyota Prius het overnam. Het gebruik ervan was verslavend: Orson Welles was beroemd geobsedeerd door degene die hij bezat. (Murch zegt dat hij herhaaldelijk te laat op kantoor was om aan de zijne te werken, totdat zijn vrouw vroeg of hij een affaire had; ja, hij antwoordde: “haar naam is Moviola.”)

Berry en Murch bieden geen traditionele geschiedenis van Moviola, met archieffragmenten en interviews met verschillende redacteuren enz. Hun aanpak is veel radicaler: ze verwierven bestaand digitaal beeldmateriaal voor Mike Leighs Mr Turner, zetten het over op 35 mm-film en vervolgens monteerden Murch en zijn voormalige assistent Dan Farrell een scène uit de film helemaal opnieuw, zoals ze dat in de goede oude film zouden doen. dagen, op de Moviola en andere accessoires die Berry van eBay kocht. Murch “screent” eindelijk voor Leigh zijn voltooide versie van deze scène op een (al even vintage) Steenbeck-bewerkingsapparaat op het landgoed van Stanley Kubrick in Hertfordshire. (Leigh was het niet helemaal eens met de redactionele beslissingen van Murch, maar hij steunt zijn recht om deze te nemen – wat alleen maar laat zien hoe gezaghebbend de taak van een redacteur is.)

Met compromisloze aandacht voor detail in realtime begeleiden Berry en Murch ons bij elke stap, en vergeleken met digitaal werk is het slopende handenarbeid, zoals werken op een 18e-eeuws schip. Pas toen ik deze film zag, besefte ik waar hij me aan deed denken: Philip Gaskell, een bibliograaf en bibliothecaris aan het Trinity College, Cambridge, liet zijn studenten een 16e-eeuwse tekst typen en afdrukken, uitgaande van een origineel manuscript, met behulp van de drukpers van die tijd. Het bracht studenten Engelse literatuur als geen ander terug in de tijd. Murch’s Moviola-avontuur is een beetje een niche en zou vooral interessant kunnen zijn voor historici en technische experts. Maar daar schuilt een fascinatie in.

Her Name is Moviola werd vertoond op het Sheffield Documentary Film Festival.